Saturday, November 24, 2012

TOP 3 - Berjalan kaki dapat elak penyakit?

 
Salam sejahtera readers Xoxo
Jika anda selama ini malas untuk berjalan , fikirkanlah kembali. Menurut satu kajian, berjalan boleh mengurangkan pelbagai  jenis penyakit. Malah boleh menyembuhkan penyakit tanpa kita  mengeluarkan wang. Mulai sekarang rajin-rajinlah berjalan dan rasakan manfaatnya. Macam biasalah.. Miera akan senaraikan TOP 3 di blog miera. AS miera dah lama tak berblog mengenai TOP 3 macam sebelum-sebelum ni Miera buat so readers kesyangan berikut 3 jenis penyakit yang boleh disembuhkan dengan berjalan yang bertumpu pada kaki tersebut :)

1. Serangan Jantung
  • Berjalan boleh mengurangkan risiko serangan jantung. Otot jantung memerlukan aliran darah lebih deras (dari pembuluh koroner ) agar segar dan berfungsi normal mengepam darah tanpa henti.
  • Berjalan dengan cepat boleh mengalirkan darah ke dalam jantung. Dengan sering berjalan , kolesterol baik (HDL) yang bekerja sebagai spans penyerap kolesterol (LDL) akan meningkat dengan berjalan kaki tergopoh-gopoh.
  • Dengan sering berjalan , kolesterol baik (HDL) yang bekerja sebagai spans penyerap kolesterol (LDL) akan meningkat dengan berjalan kaki tergopoh-gopoh.
  •  Tidak banyak cara di luar dapat mengubat seperti ini. Berjalan dengan cepat boleh menurunkan risiko serangan jantung.
Doa elak Penyakit.. Amalkanlah dalam solat anda =)

2. Tekanan (Deprasi) Berjalan kaki dengan cepat boleh menggantikan ubat anti depresi yang biasanya diminum secara rutin oleh pesakit depresi. So, berjalan kakilah selalu agar anda tidak murung.

3. Kanser

 Gejala kanser akan lenyap dengan sendirinya jika kita rajin berjalan kaki. Kanser yang boleh ditekan adalah jenis kanser usus (colorectal carcinoma). Pergerakan badan dapat melancarkan fungsi usus, termasuklah buang air besar dengan dan teratur. Kanser usus biasanya terjadi kerana menahan air besar dengan lama. Dalam sebuah kajian lain, berjalan kaki boleh menurunkan risiko terkena kanser payudara.

 

p/s:  Banyak bergerak dan bersenam kan elok untuk kesihatan :) (Tengok tu when an engineer becoming a Dr. .. kalah Dr. kat klinik tu..)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...