Monday, July 16, 2012

Bahaya Makan Maggie?


Assalamualaikum . . .

Siapa tak kenal maggie?? Apa itu Maggie?Kenapa cara Miera tulis ni macam nak bagi korang kuiz Chemist pulak kan.. Biasanya orang-orang bujang memang favourite bebeno makan maggie ni, kerana maggie ni makanan termudah dan terpantas untuk dihasilkan. Memang mudah kot.. 1stly: bukak dan letak air panas. 2ndly bukak serbuk dan kacau dia , tunggu sampai mee tu kembang. haha. dah siap dah. hari ni Miera nak share mengenai keburukan makan maggie (mee segera) sebab miera tengok ada orang tu asyik makan maggie je. Risau la kesihatan dia. Caring tak miera?? hahah motherly gitu! oke2 dah takyah cakap mesti ramai dah terpikat ..


Miera sangat sure maggie ni dah jadi makanan ruji untuk mereka yang malas masak, student-student, and makanan bila poket kita kering. tambah2 bila awal sem, nak tunggu duit elaun masuk BUT tak masuk2 so maggie lah jadi makanan.. Miera tahu sebab Miera pun student macam ualls.

Selalu orang kata dalam maggie ada lemak babi and macam-macamlah yang ada kaitan dengan haiwan oink oink tu. Orang tua2 selalu jugak pesan --> jangan makan maggie nanti BODOH! BUT kita orang2 moden ni selalu menyangkal " Tak lah student Oxford tu makan maggie berbakul tak bodoh pun, makin pandai ada la" Statement-statement ni Miera tak tahubetul ke tak sebab Miera bukan lah seorang nutritionist Miera seorang Electrical Engineer. So Tak Boleh Kata Apa-apa. Betul ke ada orang kata.. kalau kita makan Maggie ada satu BAKTERIA yang dalam Maggie tu akan buat usus kita rosak gila-gila???

Di dalam mee segera ni kandungan garam dia memang tinggi, so, sapa yang selalu makan maggie .. dalam badan dia ada garam yang lebih banyak dari biasa. Bagi peminat extreme maggie ni, korang kenalah ingat bahawa penyakit STROK! SAKIT JANTUNG! SAKIT BUAH PINGGANG! dan KANSER! menanti anda..Formulanya di sini ya..

garam banyak dalm badan - - -> tekanan darah naik (high blood pressure) - - -> may lead to heart diseases, stroke and etc.

memang mengerikan kot! cuba korang tengok bahan-bahan yang digunakan untuk menghasilkan sebungkus maggie. memang sangat mengerikan. Berapa banyak bahan yang bahaya dalam perut korang, kalau korang selalu makan maggie? Berapa banyak agaknya penyakit yang kita akan dapat disebabkan kita makan maggie bagai tak ingat dunia waktu muda-muda ni? Sekarang mungkin kita kuat kerana kita semua ni muda-muda lagi, BUT what will happened dengan badan kita bila dah cecah umur 30/40 tahun nanti (time tu badan kita dah start lemah sdikit demi sdikit)? fikir-fikirkanlah.. HA! cuak la tuh~ Mesti sekarang korang tengah fikir "Nyosal den boli banyok2 pastu kedekut samo kawan den" mesti terbayang dalam fikiran korang stok-stok maggie korang yang still tak habis kan. hahaha.



Ni cikgu Miera yang bagitahu la.. So, bagi korang yang tak boleh nak mengelak maggie.. student-student, especially yang selalu kering poket macam Miera ni.. bolehlah ikut cara-cara makan maggie yang Miera suggestkan.. Cara-caranya adalah:


  • Sebelum makan rendamkan maggie tu dalam air panas, kemudian buangkan air dia, ulang step ni 2-3 kali sampai minyak dia hilang. Actually, cara ni adalah untuk membuang wax yang ada pada mee maggie tu tadi.. so korang takkan telan wax tu banyak sangat lah nanti.. Lepas tu. bubuh la perencah macam biasa...even perencah tu still berbahaya, BUT korang dah keluarkan sedikit bahaya tu dari maggie kan. HA? korang taknak bahaya jugak.. Buat lah perencah hang sendiri tu pun kalau hang dok ghajin membuatnya (hahaaha)

p/s: Miera harap post kali ni dapat memberi manfaat kepada peminat tegar mee segera tak kisah la jenama Maggieke , Mamee ke, Sedap ke asal dia mee segera !Ok lah setakat di sini saja. Katakan Tak Nak kepada Mee Segera.

9 comments:

  1. walaupon ramai org share pasal ni,tp tetap nk mkn jugak.hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. cik puan rara :) boleh makan tapi jangan selalu miera pun makan jugak bila duit poket dah kering.. hahaha

      Delete
  2. Wah,thanks for the tips miera! You helped me alot.

    ReplyDelete
  3. Well aware of this, but maggie is just irresistible! Makan sekali sekala boleh kot...hehe *degil.

    -Honeybee
    http://herweightlossdiary.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. yess rasa dia tu sekali slurrrp saja kan :) just sekali sekala je.. kesihatan kita yang penting.. tak sihat apa pun tak jadi honey :)

      Delete
  4. thanx miera for the tips...kite suke sgt megi ni since my fren ajo me how to cook megi by tumis first then masuk itu ini..sedap oo...tp mmg after this nak makan megi kite akan buat mcm yg miera ajo tu...rendam megi till the myk hilang....but makan sekali sekale jek..insyaALLAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. most welcome hajahakim =) after this buat ya rendam first buang lilinyang ada pada meggi tu then baru masak. bukan apa zaman sekarang ni macam macam benda yang boleh mendekatkan kita dari penyakit. so, preventing is better than cure . makan sekali sekala off course jangan selalu. cuma bila kita ni student kita tend untuk makan meggi bila poket kering . meggi = makanan ruji time takda duit. hahahahah

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...