Monday, June 17, 2013

TOP 5- 5 tips Menjaga Pemakanan dan Maintain Berat Badan

Amiera seorang perempuan yang suka makan.
 
Ehem. Ehem. Kenapa senyap je ni. Bukanlah suatu gossip hangat bila Miera nak kata Miera sangat suka makan and mostly I share my fb picture adalah gambar Miera tengah makan.. sebagai student yang tidak mempunyai wang yang terlalu banyak untuk menukar saiz baju all time, Miera akan selalu monitor berat badan Miera either maintain atau menurun .. kalau berat menaik  habislah~  Dari segi makanan apa yang Miera makan, cara Miera makan, waktu makan, dan setiap butir yang masuk ke dalam mulut ni akan Miera perhatikan dan pastikan adakah Miera betul-betul perlu atau tidak. Over!

 

DIET? OK diet kat sini bukanlah maksudnya menahan lapar, sekat makan, tapi maksud Miera adalah jaga pemakanan. Rasa agak rimas bila orang kata “ taknaklah makan on diet la Miera” Setahu saya pakar pemakanan mengesyorkan kita menjaga pemakanan. Menjaga Pemakanan adalah berbeza ya dengan berdiet. Dan Miera akan lebih menggigihkan menjaga pemakanan apabila ada yang menegur “Babe kau Nampak naiklah badan kau, seriously” sejak dari tu Miera akan monitor pemakanan.. kalau tak .... makan memang tak beringat.

 

 Tips Maintain Berat Badan dan menjaga pemakanan

 

1.    Buang toksik dalam badan. APA? Alah detox tahu tak? Ok tak tahu so kena  guna nama manja..

kalau buang air kecik kita panggil shishi kalau buang air besor kita panggil berry. Berrylah anda , wajib sekali sehari.

So, bagi yang mengalami masalah penglawasan saya syorkan setiap pagi hari anda minumlah nestle nestvita sure anda akan tidak mengalami masalah penglawasan yang teruk sehingga anda mengeluarkan gas yang kepam cukup untuk orang sebelah pengsan.. Haishh Miera BEHAVE! Apa ni cakap macam ni kat public. Then makanlah buah prune beli je kat pasaraya prune sunsweet tu.. tak pun lepas makan letakkan losyen mustajab pati halia dunia herbs kat perut surelah anda terberry dengan senangnya.. ni based on experience apa yang Miera amalkan untuk senang berry. TROLOLOLOL Miera enough banyak sangat malukan diri sendiri . BTW ualls selamat mencuba tips ni .

 

2.    Everywhere, everyday, everytime mineral waters.  Semenjak makin menua ni takdalah tua sangat just 19 ok ~ Miera dah puas dah merasa air yang sedap, like cappuccino frappe lah, ice Americano and so on puas dah. So, kerana sudah merasa puas dan bosan Miera stop minum air manis-manis ni except air isotonic 100 plus yang akan memberikan tenaga untuk my life schedule yang hectic. Cuma pagi je Miera akan minum Milo , hot coffee or nesvita. I’m the queen of breakfast. So, breakfast adalah segalanya.

thanx spritzer kerana mewarnai hidupku.
 

 

3.    Makan dalam mangkuk dan gunakan sudu. Jari-jari kita ni ada enzyme yang akan membangkitkan selera makan yang membuak-buak. Ini merupakan tips yang Miera amalkan untuk memastikan Miera tak telebih makan. Based on experienced Miera makan guna tangan boleh menambah 2-3 kali tapi kalau guna sudu belum tentu 1 mangkuk nasi tu habis! So, untuk mengawal nafsu yang besar ni kenalah nak tak nak Miera makan nasi dan lauknya menggunakan mangkuk dan sudu. Makan guna tangan memang bagus kerana enzyme yang ada pada jari-jari kita tu baik tapi faham-faham jelah kalau Miera boleh menambah nasi hingga 2-3 kali itu dah parah..So bila guna sudu Miera tak menambah nasik.. Makan pakai sudu tak sedap sebab tak membangkitkan selera dan nafsu makan sangat pun.

 

4.     Makan sedikit tapi banyak kali. Miera akan makan 2 kali sehari iaitu breakfast and dinner. OR breakfast and lunch. Bila breakfast Miera akan acting like a queen makan lah apa yang nak makan sebab proses penghadaman panjang BUT for dinner untuk mengambil nasi itu memang tidak! sebab , masanya pendek , lepas makan, rehat dan tidur. IF lunch ya Miera ambil nasi.

 
5.     Rajin. Rajin Rajin.pagi Setiap pagi Miera akan make sure Miera buat kerja yang membolehkan Miera berpeluh before Miera pergi shower. Mengemas bilik. Mengemas ruang study. Basuh baju yang banyak dalam bakul. At least, after breakfast tu terbakarlah jugak lelemak yang sukar terbakar tu. Then after berpeluh sejukkan badan kejap terus shower. So, segala makanan yang anda makan benda tu dah convert pun menjadi tenaga. Kalau tak faham konsep makanan jadi tenaga pergi bukak buku BIOLOGY sure ualls terus faham.

tak payah nak diet sangatlah jaga pemakanan its enough


p/s: serious panjang gila membebel . see you next time.
 

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...