Monday, June 17, 2013

Piramid makanan vs Pinggan makanan

Assalamualaikum

Miera nak tanya ni dalam dunia ni ada berapa jenis pyramid yang anda tahu? Mehh angkat tangan. mihmih . Berapa? Sebut kuatkuat berapa kawan-kawan? 2? Hum miera pun tahu dua sajohh. The 1st one yang ada kat Mesir . 2nd one yang ada kat buku kesihatan (Piramid makanan) Adalah sekali tu masa tadika kena buat buku skrap pyramid makanan. YAAYY! So excited BUT my mom lagi excited because she complete my scrapt book. Katanya Please ibu nak buatkan. Nampak tak siapa yang excited ualls. Lepas tu kat kelas bajet dengan kawan-kawan “awak kita ada scrapt book yang cantik” Muka berlagak hidung tinggi . Biasalah budak tadika.

Suddenly my friends time tadika asked me, OK, kalau awak faham piramid makanan ni explain sikit kenapa kaborhidrat kat bahagian bawah sekali? Jawapan Miera time tu sebab hari-hari kita makan karbohidrat lah awak.. tu yang dia kat bawah sekali and space pyramid kat bawah besar sikit. Lagi atas pyramid tu lagi susah lah kita nak jumpa orang kat Malaysia makan makanan tu *krik krik* and my friends percaya je sebab masa tu ialls budak ranking no. 1 dalam kelas so dia cakap ‘pandainya awak ni patutlah exam no.1’ padahal bila ingat balik apa yang miera dah jawab kat budak kecik tu dulu.. malunya. Jawapan tak boleh blah langsung! patutlah tak dapat jadi nutritionist!

As animals got problem like Sharifah Zahora Jabeen cakap
I think Da Pyramid also Got PROBLEM!

 

In June 2011, *gitu Miera speaking konon! Amerika telah mengambil inisiatif atas masalah rakyatnya yang terlalu lalu lalu ramai yang obesity mereka telah menukarkan pyramid makanan kepada pinggan makanan. Kenapa tukar pyramid dengan pinggan cheq? mai habaq mai.. kerana ianya mudah difahami dan tidak menjadi kepeningan dan kemigrainan manusia yang melihatnya. I think sebab Pyramid was in Egypt and America was the founder of plate kot. LOL miera LOL sangat~
Nilah founder pinggan makanan: First Lady Michelle Obama.

Apa anda sudah berjanji dengan room mate, bed mate dan housemate anda tak mahu bersekongkol dengan Amerika kerana merekalah punca segala keganasan dan kejahatan dan anda merasakan marah membaca penulisan Miera kerana telah menulis kebaikan yang dikeluarkan Amerika? Even saya share benda baik pun anda tak mahu baca? Janganlah macam tu ni benda baik.. kot kot anda baca sampai bawah anda jadi suka nak ikut pinggan makanan ni .. BUKAN sebab Amerika tetapi anda tertarik dengan AMIERA pemilik blog ini. bahahaha merapek lagi. Di bawah merupakan cara-cara nak amalkan pemakanan mengikut pinggan First Lady Obama ni.

Cara-cara mengadaptasi pinggan First Lady Michelle Obama dalam hidup kitak dan kamek

 
                 
-      Anda seorang yang berimaginasi maka anda boleh mengikuti tips ini
-      Pinggan! Anda kena ada pinggan sebab model yang dicadangkan adalah pinggan dan bukan mangkuk salad. polestrine ke kaca? suka hati asal pinggan. bukan salad bowl. bukan piring sos.
-      Bukan bernafsu kuat untuk makan supaya anda makan mengikut saranan  model pinggan.
-      Sayur dan buah-buahan kena separuh daripada pinggan. Anda dapat follow tak idea ialls ni. Kalau tertinggal kejar jugak. kalau tak dapat hah memang lambat.
-      Maka di dalam idea kebaratan ini saya selitkan sabda Rasulullah SAW “berhentilah kamu sebelum kenyang” dan juga ciri-ciri kemelayuan, gendang-gendut tali kecapi kenyang perut suka hati, mana boleh suka hati nanti buncit!
 
p/s: that’s all from me. I hope this entry will give you some info. Pantun untuk hari ni:
Pyramid di Mesir, Pinggan di Amerika,
Suka hati ekau lah jang nak ikut Piramid ke nak ikut pinggan makanan ke,
Asal ekau bahagia jang. Jangan obes sudah jang.
nanti omak terpaksa cari calon lain hah buat ejang.
thanks for reading~

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...