Friday, July 5, 2013

The mid sem break and Le Familia Story


Peace Yo! Electrical Enginius! A Geek!
 
Assalamualaikum and hi =)

 

I missed my university life so much where I have my own leisure time in library yeahhh I’m a geek ! stick my weekly plans with stick note on my study desk while I’m having hot Neslo sitting next to Nadhirah my lovely room mate. Now I miss her damn much! Drinking Ipoh Coffee during late night till I can’t sleep because of take too much of caffeine in a day then tomorrow my face look similarly like panda with eye bag. Then, writing my blog using university wifi, having funs with friends .and blablabla .. Miera mumbling mumbling.  I am really sure that most of you will miss your University life during your sem break..

 

Now, during my sem break .. I’m just doing house chores or in another words being part time housewives to my mom and dad. And almost everyday “Yes ma, I’m doing fine here. Don’t worry. I can complete all the house chores in just few hours ma” “Yes ma sat nanti kita angkat kain ma” “Yes ma, tengah tunggu bas ni around 9pm sampai lah rumah ni. Don’t worry ma hafiz with me. I’m safe ma.” And my mom will make sure yang anak dia ni perfect dalam melakukan kerja, selamat sampai kat rumah and siapkan list kerja di rumah sebelum dia balik kerja. Love you ma =) bajet my mom bace belog lah tu..my mom baca blog masakan je blog yang lain dia tak suka..waiting for my brother and sister back from hostel once a month sebab mereka sekolah asrama penuh tu yang once a month. Lonely kat rumah with lil sis. Temankan dia buat homework after buat homework dia akan request cerita korea. Now, my lil sis dah pandai speaking Korea ualls. Belajar kelas Quran with ustadz but for Ramadhan kelas takda so maybe kami sekeluarga akan berterawikh bersama.

 

Bila cuti macam ni most of my time banyak spend with my family. So, nilah masanya miera merapatkan diri dengan family members. Actually since standard 1 till standard 6 miera duduk di rumah penjaga ketika bersekolah. Habis je waktu sekolah baru balik rumah kerana jarak sekolah yang jauh. Then form1 till form 5 miera masuk hostel. Sedar-sedar my adik-adik dah besar they all masuk hostel . tak sempat nak analysis mereka punya perangai macam mana. They were great family members for me.

 

1.     My lil sis sangat sayangkan kucing. We have two cats which 1 Persians and another 1 white in colour bulu dia. As our family bela kucing, off courselah kami simpan stok makanan kucing. Tak kisah lah kucing sendiri or any stray cats that my lil sis jumpa dia akan feeding the cats with friskies. SOBSS! Terharu sangat. My lil sis , Nabiha just 9 years old BUT she can think about nilai kemanusiaan BUT why ada orang yang sanggup seksa haiwan kesayangan nabi tu sampai ada yang potong kaki kucing sungguh kejam.

 

2.     Ada one day when I was eating with my brother Hafiz at Kopitiam then he saw a pakcik was taking ‘sisa makanan’ orang lain di meja. Then he says to me “Kak, can I give my nasi lemak to that uncle. That uncle is the people who is in need kak. We need to help him. I know he don’t have money to buy food.” “Hafiz you really kind hearted person. Boleh pergi bagi uncle tu and belikan dia air untuk dia minum BUT jangan cakap dari siapa tau” people it just simple when you saw beggars who is in need you just spend your money to make them happy. Beli kan roti canai ke the tarik ke tu dah cukup dah untuk mereka. Alhamdulillah my brothers Hafiz is the kind of person that will help people who is in need. Maybe dia belajar time scout.

 

 

3.     My mom : jenis yang wajib untuk beramah mesra dengan jiran setiap hari. Katanya “Kita tak mati sorong diri sendiri ke kubur” tak kisahlah bual pasal apa asal buka gossip ! My mom akan masuk rumah kalau bab mengumpat orang katanya “anak kita ni masih belajar tak elok cakap pasal orang” So, masa cuti ni miera sedang berlatih lah beramah mesra dengan jiran tetangga. Pemalu ualls.

 

 

 
p/s: ni entry pukul 3 pagi tu yang miera tak mampu nak develop idea dengan baik. But ualls Nampak kan sebagai manusia apa yang kita kena buat. Hargai haiwan, hargai orang sekeliling kita, hargai orang yang susah. Serious tak boleh describe feeling memliki family member seperti
mereka. About my second sister and my dad ada je nak cerita maybe next time . You will be great if you make another’s life great! Alhamdulillah !

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...